Zeer goede staat
– Klein onderhoud gegeven.
– Vervangen olie sponsjes
– Gesmeerd (olie)
– Op functioneren getest en test gereden, rijd en schakelt goed.
Foto’s zijn onderdeel van de beschrijving.
Geen producten in u winkelwagen.
Keer terug naar de winkelGeen producten in u winkelwagen.
Keer terug naar de winkel€74.50
Artikelnummer: | 3005 |
Versie: | 05 |
Bedrijfsnummer: | BR 23 |
Spoorwegmaatschappij: | DB |
Era: | III |
Koppelingtype: | 6E |
Lengte: | 24,5 cm |
Productiejaar: | 1961 - 1968 |
Verpakking: | Ja - Origineel |
Besturing: | Analoog wisselstroom |
Staat Locomotief: |
Zeer goede staat
– Klein onderhoud gegeven.
– Vervangen olie sponsjes
– Gesmeerd (olie)
– Op functioneren getest en test gereden, rijd en schakelt goed.
Foto’s zijn onderdeel van de beschrijving.
Locomotief met tender.
Bouwserie 23 van de Deutsche Bundesbahn (DB) met de asindeling 1 C1, 5 assig, 3 assen aangedreven, 2 antislipbanden ter verhoging van de trekkracht. Weergave van de Heusinger schuifbeweging. Beide loopstellen worden door veren op de rails gedrukt, waardoor geen gevaar bestaat voor ontsporen en de bochten goed genomen kunnen worden. Koppeling bevestigd aan loopstel, waardoor ook aan de voorzijde volmaakte koppelmogelijkheid. Afstandsbediening voor het vooruit- en achteruitrijden doormiddel van een Marklin transformator en hendel op de locomotief. 2 verlichte koplampen. Mat zwarte, solide, geheel metalen kast met juiste op schaal weergegeven kerelarmaturen als bij het grootbedrijf en gesloten machinistenhuis. Gegoten metalen onderstel. Tender kort aan de machine gekoppeld. Model van het geheel gelaste voorbeeld van de werkelijkheid. 2 Draaistellen. Automatische koppeling en vele details. Lengte over de buffers 24,5cm. Gewicht inclusief tender 550 grm.
(Bron Märklin catalogus 1959)
De locomotieven van de bouwserie 23 van de Deutsche Bundesbahn worden gebruikt voor middelmatig en zwaar reizigersverkeer, voor sneltreinen en goederentreinen. De locomotieven en tenders worden volgens de nieuwste lasmethodes gemaakt en hebben door hun gunstige constructie een snelheid van 110 Km/u vooruit en 85 Km/u achteruit. Aangezien voor deze locomotief in het grootbedrijf een grote rijsnelheid achteruit is toegestaan, wordt hij ook dikwijls ingezet in plaats van tenderlocomotieven voor het zware verkeer tussen grote steden en voorsteden.
Behuizing van Metaal
Personenzuglokomotive.
Achsfolge 1′ C 1′. Rotes Gußfahrgestell, drei angetriebene Achsen, Vorlaufgestell aus Blech, Nachlaufgestell aus Guß. Schwarzes Gehäuse, kupferfarbene Kesselringe, erhabene Aufschriften, Betriebs-Nr.: 23 014, angesetzte Handläufe und Griffstangen, Witte-Windleitbleche. Zweilicht-Spitzensignal vorne. Vierachsiger Tender (2′ 2′ T 31) aus Kunststoff mit blanken Speichenrädern.
Version: 1
Vor- und Nachlaufgestell rot, Vorlaufräder mit 6 Speichen, “Märklin”-Embleme auf erhabenen Flächen an den Zylindern, vordere Kupplung in einem Schlitz geführt, Lampenstangen, rote Trittstufen an der vorderen Pufferbohle. Lokgehäuse aus Kunststoff, Windleitbleche angesteckt, erhabene silberfarbene Aufschriften – u.a.: “DA 800” auf dem Lokgehäuse; “DA 809” auf dem Tender.
Kupplung Typ 5 A am Tender
Version 2:
wie -1, jedoch ab 1956 Vor- und Nachlaufgestell schwarz, Lokomotivgehäuse aus Guß, blanke erhabene Aufschriften, Tender mit Kupplung Typ 6 A.
Version 3:
wie -2, jedoch ab 1957 Windleitbleche angeschraubt und am Tender Kupplung Typ 6 B
Version 4:
wie -3, jedoch erhabene Aufschrift “3005” auf dem Lokgehäuse
Version 5:
wie -3, jedoch ab 1961 erhabene Aufschrift “3005” auf Lok und Tender.