Nieuw staat.
– Op functioneren getest, rijd en schakelt goed.
Foto’s zijn onderdeel van de beschrijving.
Geen producten in u winkelwagen.
Geen producten in u winkelwagen.
Digitaal met geluid functies.
€275.00
Uitverkocht
Artikelnummer: | 37040 |
Versie: | – |
Bedrijfsnummer: | 50 4005 |
Spoorwegmaatschappij: | DB |
Era: | III |
Koppelingtype: | 12 |
Lengte: | 26,4 cm |
Productiejaar: | 2011 |
Verpakking: | Ja - Origineel |
Besturing: | Digitaal |
Digitaal adres: | 50 |
Staat Locomotief: |
Nieuw staat.
– Op functioneren getest, rijd en schakelt goed.
Foto’s zijn onderdeel van de beschrijving.
Goederentrein-stoomlocomotief serie 50.40 van de Deutsche Bundesbahn (DB). Ombouwversie met nieuwbouw-hoogvermogenketel en Franco-Crosti-rookgasvoorverwarming, Witte-windleiplaten, DB-reflexglaslampen, op de voetplaat rechtop geplaatste zandbak, aan de zijkant gemonteerde schoorsteen en omgebouwde getrokken tender 2´2´T 26 met afdekkleppen op de kolenbak. Bedrijfsnummer 50 4005. Bedrijfstoestand ca. 1962.
Model:
Met Digital-decoder mfx en uitgebreide geluidsfuncties. Geregelde hoogvermogenmotor met klokanker en vliegwiel in de ketel. 5 assen aangedreven. Antislipbanden. Locomotief en tender voornamelijk van metaal. Ingericht voor rookgarnituur 7226 op de normale schoorsteen. Tijdens ritten kan de schoorsteen met een deksel worden afgesloten. Driepuntsfrontsein wisselt met de rijrichting en naderhand in te bouwen rookgarnituur traditioneel in bedrijf, digitaal schakelbaar. Verlichting met onderhoudsarme warmwitte LED’s. Kortkoppeling met mechaniek tussen loc en tender. Door mechaniek geleide kortkoppeling met NEM-schacht aan de voorkant van de loc en aan de achterkant van de tender. Afdekkleppen kolenbak kunnen mechanisch geopend en gesloten worden. Berijdbare minimumboogstraal 360 mm. Zuigerstangbeschermhulzen meegeleverd.
Lengte over buffers 26,4 cm.
Bijpassende sets wagens met kiepbakken worden, eveneens exclusief voor Insider-leden, aangeboden onder de artikelnummers 46350 en 46351.
Highlights:
– Volledig nieuwe ontwikkeling.
– Bijzonder fijne metalen constructie.
– Hoogvermogenmotor met klokanker in de ketel.
– Franco-Crosti-voorverwarmingsketel onder de normale cilindrische stoomketel.
– Veel bedrijfs- en geluidsfuncties digitaal schakelbaar.
– Tender in ombouwversie met afdekkleppen op de kolenbak.
Bijpassende goederenwagenuitbreiding met de artikelen 46350, 46351 en 46982.
Grootbedrijf:
Na intensieve proeven met de twee Franco-Crosti-locomotieven van de serie 42.90 besloot de Deutsche Bundesbahn om een aantal locs van de serie 50 overeenkomstig om te bouwen. Een Franco-Crosti ketel is in feite een gebruikelijke locketel met een daarachter geschakelde tweede ketel. Deze verwarmt het voedingswater met behulp van de langsstromende rookgassen. Deze tweede ketel wordt daarom rookgasvoorverwarmer genoemd. De Italiaanse constructeurs Franco en Crosti bouwden al in de jaren 1930 de eerste proefmachines met deze techniek. Dankzij het hogere rendement werd een kolenbesparing van ongeveer 20% gerealiseerd. Aan een zijde van de ketel stak de vlakke schorsteen omhoog, wat voor een markant verschijningsbeeld zorgde. De normale schoorsteen diende tijdens het bedrijf niet meer voor het uitstoten van de rookgassen; hiervoor was hij alleen nog maar tijdens het opstoken nodig. Ondanks het hogere rendement waren de exploitatiekosten relatief hoog omdat de voorverwarmingsketels zeer corrosiegevoelig waren. Henschel leverde van 1954 tot 1958 in totaal 31 locomotieven aan de Deutsche Bundesbahn, die als serie 50.40 werden ingedeeld. De 90,6 t zware locomotieven met twee cilinders hadden zowel vooruit als achteruit een maximumsnelheid van 80 km/uur en een geïnduceerd vermogen van 1.540 PSi. Ze werden in het Münsterland en in het Rijnland ingezet in het goederenverkeer tot ze in 1967 buitendienstgesteld en verschroot werden.
Behuizing van metaal.
Güterzuglokomotive
Gehäuse: schwarzes Guß-, Kunststoffgehäuse, roter Rahmen
Fenster: eingesetzte Fenster
Inneneinrichtungen: Führerstandseinrichtung
Anbauten: angesetzte Griffstangen, Generator, Witte-Windleitbleche, Überdruckventil, Dampfpfeife
Betriebsnummer: 50 4005
Aufschriften: weiße Rahmenbeschriftung, weiße Aufschriften, weiße DB-Embleme
Achsfolge: 1′ E
Fahrgestell: rotes Gußfahrgestell
Räder: rote Speichenräder
Gestänge: rot ausgelegte Gestänge
Achsen: fünf Achsen angetrieben, vier davon über Kuppelstange
Antrieb: Hochleistungsantrieb
Tender: 2′ 2′ T 26, Schweißtender, rotes Fahrwerk aus Kunststoff, Kohlekasten-Abdekklappen, angesezte Aufstige aus Metall, weiße Aufschriften
Decoder: Mfx-Dekoder
Funktionen: Bremsenquietschen aus, Dampf ablassen, Dampflok-Fahrgeräusch, Direktsteuerung, Kohle schaufeln, Lokpfiff, Luftpumpe, Rangierpfiff, Rauchsatzkontakt, Schüttelrost, Spitzensignal
Licht: Dreilicht-Spitzensignal mit warmweißen LED
Länge: 26,4 cm
Kupplung: 12
Packungsbeilagen: Zurüstteile beigelegt